Kundbrev – Oktober 2018

cropped-Overkalix_kommun_wide_cmyk-e1470144876352-1.png                                     zitius_logga

Till samtliga kunder i Överkalix Kommuns fibernät angående tv- och bredbandstjänster.

Zitius blir Överkalix kommuns nya kommunikationsoperatör
Zitius kommer som ny kommunikationsoperatör att hantera bredbandet med tjänster som t.ex. tv och telefoni, genom ett så kallat öppet fibernät för Överkalix kommun.

Denna lösning uppfyller alla våra krav på en stabil och framtidssäker avtalspart. Övergången kommer att ge ökad kvalité, valfrihet och datahastighet Det innebär att samtliga kunder hos Överkalix kommun fritt kommer att kunna välja från ett brett utbud av leverantörer och tjänster.

Fler tjänsteleverantörer som exempelvis Telia kommer att bli valbara när arbetet är klart. Det öppna nätet levereras genom fiber fram till nätverksuttaget i din villa/fritidshus/lägenhet.

När sker det tekniska arbetet?
Under oktober/november pågår det tekniska arbetet med övergången till Zitius. Arbetet berör leverans av bredband till våra fastigheter.

Vad händer i samband med det tekniska arbetet och övergången till Zitius?
Under tiden för arbetet kan det förekomma vissa störningar i form av korta avbrott i nätet. En del utrustning behöver bytas och omkopplingar behöver göras. Vi hoppas att du har överseende med detta. Ditt nuvarande utbud kommer i övrigt att fungera som vanligt.

Om dina tjänster inte fungerar som de ska efter ett avbrott kan du starta om din mediaomvandlare. Du bryter strömmen, genom att dra ur strömsladden, väntar fem till tio minuter, och kopplar sedan på strömmen igen. Om detta inte löser problemet gör du en felanmälan till din tjänsteleverantör.

Hur och när kan jag köpa jag nya tjänster?
From 3 december är Zitius tjänsteportal, Zmarket, öppen för dig som boende att köpa nya tjänster från ett stort antal leverantörer – surfa in på www.overkalix.zmarket.se och kika efter vad just du vill ha. Du kan även ringa till tjänsteleverantörerna direkt och beställa tjänst.

Är du nöjd med dina tjänster som du har idag behöver du inte göra något och de kommer att fungera precis som vanligt efter det tekniska arbetet. Får du inte igång dina tjänster kan du behöva starta om din utrustning. Har du fortsatt problem kontakta din tjänsteleverantör så hjälper de dig.

Har du frågor om ditt nuvarande utbud kontaktar du din tjänsteleverantör så hjälper de dig.

Har du övriga frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Överkalix Kommun:
Ingemar Hansson – Bredbandssamordnare – 070-1062484 – ingemar.hansson[a]overkalix.se
Göran Larsson – IT-Chef – 070-6327883 – goran.larsson[a]overkalix.se
(Byt ut [a] mot ett @ i våra e-post adresser)

Vänliga hälsningar
Överkalix Kommun

Zitius – Ny kommunikationsoperatör